مهندسی عمران ، سازه

هرگونه اطلاعات از مقالات و نرم افزار ها و پروژه های تحلیل، طراحی و مقاوم سازی سازه

کنفرانس بین المللی مقاوم سازی تبریز

اولین کنفرانس بین المللی مقاوم سازی و سومین کنفرانس ملی مقاوم سازی تبریز(29 مهر -1 آبان 1387)
در این کنفرانس از بنده مقاله ای با عنوان«روش های نوین مقاوم سازی پل ها» به صورت چاپ و پوستری ارائه میشود
www.icsr.ir 
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم شهریور 1387ساعت 14:1  توسط مجتبی اصغری   | 

علل خرابی و راهکار های مقاوم سازی پل ها

پروژه مهندسی پل - استاد راهنما دکتر اسلامی- دانشگاه گیلان

این پروژه شامل موارد زیر میباشد :

انواع خرابی های پل ها خرابی عمده پل ها هنگام زلزله+ نمونه خرابی پل های بزرگ دنیادر اثر زلزله خرابی پل های طرح شده با روش الاستیک خرابی پل ها ناشی از گسیختگی راهکارهای بهسازی سازه هاو روش های مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل ها: مقاوم سازی پایه ها با جاکت فولادی-استفاده از بادبند 8 در دو طرف ستون- مقاوم سازی ستون های بتنی پل با کفشک بتنی(پدستال) - برش گیر های فولادی مستقر در بلوک بتنی - تغییر ساختار با کوله های یکپارچه- جداگر ها-میراگرها - استفاده از فوم پلی استایرنEPS و مقاوم سازی ستون و عرشه با FRP

لینک دانلود پروژه مهندسی پل"علل خرابی و راهکار های مقاوم سازی پل ها"

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم اردیبهشت 1387ساعت 3:32  توسط مجتبی اصغری   | 

شیوه های نوین مقاوم سازی پل ها(جداگر و میراگر)

در حالتی که زلزله با پریود های بلند رخ دهد، فراهم نمودن انعطاف پذیری مناسب برای مقابله با انرژی ورودی آن ، امکان پذیر نمی باشد،در این حالت میزان جذب و استهلاک انرژی و نصب سیستم های جداساز نقش بسیار مهمی در رفتار سازه خواهد داشت


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم اردیبهشت 1387ساعت 3:19  توسط مجتبی اصغری   | 

مقاوم سازی ستون های بتنی پل با کفشک بتنی(پدستال)

ستون ها در اغلب زلزله ها به علت نبود مقاومت عرضی(برشی)کافی و جزئیات سازه ای ضعیف ، دچار شکست میشوند . به این جهت برای تعیین شاخص آسیب پذیری ستون به خرابی برشی از پارامترهای طول موثر ستون ، شاخص تکیه گاهی و حداکثر بعد عرضی ستون استفاده میشود که وابسته به پارامتر درصد فولاد در مقطع ستون میباشد که بدین ترتیب امکان محاسبه شاخص آسیب پذیری ستون به خرابی برشی امکان پذیر نمی باشد.

ستون های بتنی پلها در محل اتصال خود به فونداسیون در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر هستند.با وجود بهسازی بدنه ستون ها همواره این قسمت از پلها محلی برای تمرکز آسیب دیدگی میباشد.یکی از مناسیبت رین روش ها برای بهسازی لرزه ای ستون ها استفاده از کفشک بتنی یا فیوز میباشد. یکی از معضلات بسیار اساسی برای ستون های بتنی متکی به پی پل ها به واسطه وجود نیروی برشی کم ،به همراه خمش سیکلی و نیروی محوری رخ میدهد. این کفشک ها مانند یک فیوز علاوه بر ایجاد محدودیت چرخشی مفاصل با خورد شدن خود به جذب انرژی زلزله میپردازند.چنانچه پس از مقاوم سازی ستون با استفاده از کفشک بتنی محل اتصال ستون به پی پلها تقویت گردد ، میتوان انهدام پای ستون را محدود کرد .با این کار ضمن کاهش چرخش مفاصل میتوان از تغییر مکانهای جانبی بزرگ عرشه پل ممانعت بعمل آورد و حتی در مواردی آسیب دیدگی پای ستون را به کلی از بین برد.کفشک بتنی به عنوان فیوزی جهت کنترل آسیب دیدگی پای ستونها کاربرد دارد

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم اردیبهشت 1387ساعت 3:17  توسط مجتبی اصغری   | 

مقاوم سازی پایه ها با جاکت فولادی

معمولا استراتژی های مقاوم سازی شامل قرار دادن یک Jacket از مصالحی(فولاد،بتن،کامپوزیت) دور مقطع بحرانی پایه میباشد.در میان انواع مختلف جاکت ها که بررسی شده اند جاکت های فولادی بیشتر استفاده شده بخصوص در کالیفرنیا و ژاپن ،غلاف های فولادی بطور عمده برای ستون های با مقاطع دایره ای استفاده می شوند



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم اردیبهشت 1387ساعت 3:15  توسط مجتبی اصغری   | 

خرابی پل ها ناشی از گسیختگی

.خرابی های تجربه شده در ستون های بتن آرمه در زلزله های گذشته به دو بخش شکست ناشی از برش و شکست خمشی ناشی از عدم شکل پذیری کافی قابل تقسیم است. برای مقابله با ضعف برشی می توان کل ارتفاع ستون(به استثنای یک فاصله آزاد در ابتدا انتها) توسط جاکت فلزی پوشانده شود ،برای افزایش شکل پذیری ستون باید محصور شدگی کافی در منطقه مفصل پلاستیک خمشی ایجاد شود

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم اردیبهشت 1387ساعت 3:12  توسط مجتبی اصغری   | 

مراحل مقاوم سازی پل گلدن گیت در سال 2007

این فایل که ترجمه مقاله زیر میباشد از سایت گلدن گیت برداشت شده و به عنوان نمونه پل مقاوم سازی شده برای پروژه درس مهندسی پل انتخاب گردیده بود.

Overview of Golden Gate Bridge Seismic RetrofitUpdated January 2007

http://goldengatebridge.org/projects/retrofit.php

PDF Detail: http://goldengate.org/news/bridge/documents/SeismicDiagUpdate.pdf


لینک دانلود مراحل مقاوم سازی پل گلدن گیت

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم اردیبهشت 1387ساعت 2:59  توسط مجتبی اصغری   | 

جزوه آموزشی روش های مختلف ترمیم و مقاوم سازی سازه ها

این جزوه آموزشی که بر پایه تجربه کارگاهی ام در پروژه مقاوم سازی ترمینال شهر ساری بعنوان کارآموز و بهره گیری از اطلاعات ارزشمند استاد گرانقدر درس ترمیم سازه های اینجانب ، جناب مهندس خدابنده عضو هیئت علمی عمران دانشگاه گیلان میباشد ، کوششیست برای آشنا نمودن دانشجویان و بخصوص فارغ التحصیلان محترم برای انجام اقدامات مقدماتی و مقاوم سازی سازه ها . فایلPDF-30 صفحه ای مربوطه به حجم 1.06 کیلوبایت را می توانید دانلود نمایید:

لینک دانلود جزوه آموزشی مراحل مقاوم سازی سازه ها همراه با نمونه پروژه های مشابه

آنچه در این جزوه به آن اشاره شده است:

- نحوه نمونه برداری از اجزای مختلف سازه ای

- مراحل تقویت تیر ،ستون و پی سازه

- روش های نصب و نگهداری کامپوزیت های FRP

- تصاویری از مراحل مقاوم سازی ترمینال دولت ساری

و در انتها 2 نمونه پروژه از مراحل ترمیم سازه بتنی مصلی و پل غازیان درشهرانزلی که گردآوری آن بعنوان پروژه درس ترمیم سازه ها در بهار 86 بر عهده دانشجویان این درس بوده برای تکمیل نکات آموزشی آورده شده است

برای آشنایی و یادگیری روش ها ونمونه پروژه های مشابه مقاوم سازی در خارج از کشور فایل زیر را بد نیست مطالعه نمایید:

لینک دانلودچند مقاله PDF لاتین از روند مقاوم سازی چند پل و سازه بنایی در دانشگاه میسوری امریکا

+ نوشته شده در  شنبه پانزدهم دی 1386ساعت 19:35  توسط مجتبی اصغری   | 

مقاوم سازی و نمونه برداری داخلی سازه ها

روش های بررسی وضعیت داخلی بتن تیر ها و ستون ها :

1) روش غیر مخرب (چکش اشمیتس و...) :

برحسب میزان برگشت چکش(میله)مقاومت اعضا تعیین میگردد.

مشکلات استفاده از چکش اشمیتس:

- نشان دادن مقاومت کم بهنگام برخورد با ریزدانه

- نشان دادن مقاومت زیاد بهنگام برخورد با درشت دانه

- نشان دادن مقاومت میلگرد هنگام برخورد به میلگرد در اثر کم بودن پوشش بتن

2) روش ارسال امواج( آلتراسونیک)

مقاومت بتن بر حسب سرعت عبور امواج تعیین میگردد.

مشکلات روش آلتراسونیک:

- هرچه در بتن مسلح تراکم میلگرد در منطقه مورد آزمایش زیاد باشد باعث میشود مقاومت کاذب نشان دهد.

- اشباع بودن یا غیر اشباع بودن بتن در محاسبه تاثیر میگزارد.

- وجود حباب هوا(تخلخل بتن)تاثیر دارد.

آلتراسونیک باید در قسمتی که پوشش میلگرد کمتر است نصب شود(در تیر ها قسمت میانی)

3) روش مغزه گیری بتن :

برای داشتن نمونه های استاندارد باید ارتفاع نمونه ها از دو برابر قطر آن بزرگتر باشد.

در این روش هرچه نمونه از عمق بتن با مته دریافت شود مقاومت بیشتری نشان خواهد داد.

نمونه ها از جایی میبایست برداشت شود تا نقاط ضعف در سازه ایجاد نشود

در تیر ها .بهترین مقطع برای نمونه برداری در 4/1 طول دهانه نزدیک تکیه گاه میباشد.

در مقطع عرضی بهترین جا برای نمونه گیری نزدیک تار خنثی میباشد زیرا در تار خنثی تنش به بتن وارد نمی آید.

همچنین مغزه گیری از بتن را میتوان از بتن روی تیرچه ها انجام داد تا به باربری تیر یا ستون سازه هم لطمه وارد نیاید.

نمونه برداری از میلگرد های مقطع بمنظور تعیینfy :

نمونه ها میبایست از انواع فولاد های موجود در محل های مختلف و از جایی برداشت شود تا کمترین تاثیر در مقاومت مقطع داشته باشد.

الف)فولاد های طولی :

الف-1) انتهای تقویتی

میابست از منتهی الیه قسمت تقویتی نه از میلگرد های سراسری در مقاطع بزرگ(ترجیحا از 4/1 طول دهانه)

الف-2)فولاد اسمی: دروسط دهانه در بالای تیر

ب)فولاد عرضی (خاموت یا تنگ): از وسط نمونه برداشت شود

-در مقطع عرضی میلگرد ها از قسمت گوشه نمونه برداشت نشود.

-فولاد عرضی در تیرها باید ازوسط تیرها قسمتی که ممان ماکزیمم(برش حداقل هست) است برداشت شود(ازنقاطیکه پوشش بتن روی آن کم است).

-نباید از محل گره ها نمونه برداری انجام گیرد. و به هیچ وجه نباید از میلگرد های سراسری(حداقل) برداشت شود.

+ نوشته شده در  جمعه سی ام آذر 1386ساعت 7:23  توسط مجتبی اصغری   | 

پروژه مقاوم سازی سازه بتنی ترمینال ساری

کارفرما: سازمان عمران شهرداری ساری-ناظر شهرداری: مهندس مجید اصغری

پیمانکار: شرکت مقاوم سازی پایون

طرح احداث ساختمان ترمینال دولت شهر ساری از 6 سال پیش شروع به ساخت شد که پس از احداث فونداسیون،ستون گذاری و سقف طبقات بدلایلی پروژه نیمه کاره رها گردید و پس از نزدیک 5 سال برای تکمیل و بهره برداری پروژه متوجه اشکالات طرح سازه ای و جوابگو نبودن مقاطعی از تیر ها و ستون ها در طراحی دوباره سازه مربوطه شدند که از آن جمله میتوان به کرمو بودن و نامناسب بودن مقاومت نمونه بتن ستون ها در آزمایشات و فرسودگی وزنگ زدگی مقاطع فولادی و تشدید الزامات آیین نامه ها از جمله 2800 در ویرایش جدید و ... نام برد. که برای رفع این نقیصه راهی جز استفاده از روش های ترمیم و مقاوم سازی نوین نبود که برای این منظور طی قراردادی با شرکت پایون عملیات مقاوم سازی سازه به این شرکت سپرده شد.

از جمله اقدامات صورت گرفته در این پروژه عبارتند از:

-احداث دیوار برشی در محل های مورد نیاز

-احداث بادبند فولادی در سازه بتنی

-احداث دستک فلزی درمحل اتکای تیر به ستون ضعیف

-تقویت تیر های ضعیف در ناحیه ممان مثبت با مواد CFRP(الیاف مسلح کربنی)

-افزایش مقاطع ستون ها و شاتکریت

-کاشت میلگرد طولی و تزریق اپوکسی در ستون ها و کاشت خاموت های U شکل در ناحیه ممان منفی تیر ها از بالا (سیستم های نزدیک به سطحNSM )

لینک دانلود این پروژه که شامل جزییات نقشه اجرایی و فایل های محاسباتی Etabs با حجم 923 کیلو بایت در زیر آورده شده است: لینک دانلود نقشه ها و فایل های محاسباتی Etabs پروژه مقاوم سازی ترمینال

با کلیک بر ادامه مطلب میتوانند توضیحاتی کلی از كاربرد كامپوزيت‌هاي FRP در سازه‌هاي بتن آرمه را مطالعه فرمایید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و پنجم آذر 1386ساعت 7:57  توسط مجتبی اصغری   |